Çarşamba, Nisan 29, 2009

SIRADAN BiR ALBAY

"Tanrı'ya bu kutsal yemini ederim ki; Alman İmparatorluğu ve Halkının "Lider"i Silahlı Kuvvetler'in Başkomutan'ı Adolf Hitler'e kayıtsız şartsız itaat edeceğim.
Cesur bir nefer olarak, bu ant için her zaman canımı vereceğim."

Valkyrie adlı film bu cümlelerle başlıyor.
...ve devam ediyor;

"Hitler'in barış ve refah için verdiği sözler unutuldu..
ve geriye yıkımdan başka bir şey kalmadı.
Hitler'in Muhafız Alayı tarafından yapılan vahşet Alman Ordusu'nun onurunu zedeliyor.
Subaylar arasında Naziler'in işlediği suçlara karşı alabildiğince nefret uyandı.
Sivillerin katli, işkence ve açlıktan ölen esirler ve toplu Yahudi infazı."

Tom Cruise, filmde Albay Stauffenberg adlı sıradan bir subayı canlandırıyor. Gidişatın farkında olan sıradan bir subay karakteri...
... ve diyor ki;

"Bir subay olarak Hitler'e karşı koyacak cesareti kendinde gören bir tek general bulamıyorum.
Çevremi gerçekle yüzleşmeye isteksiz ya da yüzleşemeyen adamlarla sarılmış buldum.

Bir değişime gidilmeli.

Ya Almanya ya da "Lider"e hizmet ederiz, ikisine birden edemeyiz.

Ancak bu savaşın içinde, şimdi anlıyorum ki, Almanya'ya hizmet etmenin sadece tek yolu var.
Ve bunu yaparak hain olacağım.
..ve bunu kabul ediyorum..."

* * * *

Albay Stauffenberg, ideallere hizmet etmenin, kişilere hizmet etmekle mümkün olmayacağını anlayan bir subay olarak,
kimi zaman kendisiyle birlikmiş gibi görünüp arkasından kuyusunu kazan,
kimi zaman ilişkilerinden korkarak, gördüklerini görmemezliğe gelen,
kimi zaman "herşey bittiğinde kazanan tarafta olabilmek için" her türlü dans figürünü ustalıkla sergileyen insanlarla çalışmak zorunda kalıyor.

Albay ölüyor mu, kalıyor mu onu burada yazmayayım ama, tümüyle gerçek olan bu hikaye,
bizlere filmin sonunda, Berlin Direniş Anıtının üzerinde yazan bir kaç kelime ile veda ediyor.


Başını utançla eğmedin.
Adalet,
Özgürlük
ve Şerefin için
hayatın pahasına direndin.



3 yorum:

7.oda dedi ki...

çok iyi bir filmdi.. ve tom kurusun o soğuk ifadeli yüzüne ilk defa yakışan bir rol gördüm ben..

ve insan düşünmeden edemiyor.. ya operasyon başarılı olsaydı??

Vladimir dedi ki...

"Cesur insanlara her zaman ihtiyaç var" yazmamla bir cümlem çok anlamsız geldi bana, sonra da anlamlı geldi. Silmek istemedim. Burada kalsın bari.

İyi filmdi ben de beğendim.

İçimden Geldiği Gibi dedi ki...

çok merak ediyorum...izlemek umarım kısmet olur...sağlıcakla kal abi...